Martinus Rørbyes rejsedagbøger
21. Jan. 1837
Besynderligt nok at jeg endnu idag intet Brev har faaet fra Rose, var jeg mere urolig af Natur kunne Saadant vel sætte mig i slet Lune, da jeg jo maatte befrygte at det ikke hjemme var ved den gl. Orden. Dagen er gaaet hen med at male paa det vanskelige Tæppe, som aldrig faar ende; og om Aftenen gik jeg med Morgenstern og en heel Deel andre Bekjente i Theater Appolo. I Rossini’s Ottello sang Madmoissel Unger ypperligt, iøvrigt var det ikke brillant besat; og Balletterne vare vel pragtfulde men af saare lidet Indhold, og har man ved Dandsen just ikke mange Udmærkede.
Dvs. tæppet på maleriet En tyrkisk notarius opsætter en kontrakt imellem en mand og en kone. Scenen er foran moskeen i Top-Hauka i Constantinopel.
Carl Morgenstern.
Gioachino Rossinis opera Otello eller Il moro di Venezia havde haft premiere i 1816.
Caroline Unger.