Martinus Rørbyes rejsedagbøger og -breve
24. aug. 1840
24de Mandag
Om Morgenen ved Solens Opgang gik jeg ned bag Juno Lucina Templet i den lille øde Dal og malede der et Studie, som om det vel ikke blev det beste jeg her har gjort dog vil være mig til megen Nytte hvad Farven angaar. Saafremt man i Girgenti overskrider den Deel af Landet, der tidligere har hørt til den gamle Stad, da er Naturen paa engang [overstreget: vild] |øde| og udyrket, og det mærker man alt paa det Sted jeg idag var; dette har imidlertid saavel i Sicilien som i Grækenland ogsaa sin særegne Ynde. Til Middag gik jeg igjen som igaar til Haugen ved Kilden hvor jeg efter at have spiist og udhvilet mig tegnede en Gruppe af Folkene, der vare beskjæftigede med at tage Mandler ud af Skallerne. Siden gik jeg ud til Fontainen hvor jeg tegnede et Par smaae Studier til mit paatænkte Malerie. Da jeg om Aftenen kom tilbage til Byen havde den artige Kaffe Vært i Ørnen Signor Raimondo Guarrari været saa god at leie Befordring til mig, saa at jeg nu om Gud vil i Morgen tidlig kan afreise. Det øvrige af Aftenen gik hen med at paque ned etc: Kunde mit Ophold her vel ogsaa have været bedre benyttet, er jeg dog for saavit fornøiet, da jeg har faaet mere bestilt end jeg havde troet, og tilmed lært derved.
Antagelig Parti ved Girgenti på Sicilien. Dette studie kan muligvis være identisk med et nu ukendt studie kaldet Vid udsigt fra Girgenti.
Først i 1842 gjorde Rørbye alvor af sin plan om et maleri på grundlag af Kilden ved Girgenti.