Martinus Rørbyes rejsedagbøger og -breve
20. sep. 1830
Den 20de September
Velfornøiet med dog at kunne gjøre Anstalter til min Bortreise s[t]od jeg om Morgenen dog op, og begav mig efter Aftale først til Groch med hvem jeg besaae de udstillede Malerier af Farnley hvoraf et Par af hans senere Arbejder behagede mig meget godt, det var nemlig et Landskab fra Bergens Stift og et Studie af en Borggaard i det Meisenske hvor han i den senere Tid har Opholdt sig. Begge disse Malerier vare malede med en Kjærlighed og Følelse for Naturen jeg aldrig før har •98 recto• seet hos Farnley og som vist vil udvikle sig endnu skjønnere. Den største Deel af de øvrige Malerier vare mig bekjendte fra ældre Tider og de faae jeg ikke før havde seet kunde paa ingen Maade komme i Sammenligning med de før omtalte. Jeg besaae siden Byens Tegneskole, i vis Locale denne Udstilling var, og jeg tror at den endnu aldeles er i sin Barndom og aldrig kan være mere end en maadelig Haandværksskole. Efter at have besørget mit Pas og Billetten til Dampbaaden, gik jeg til Statsraad Collets hvor jeg blev modtaget med megen Artighed, ogsaa beklagede Fruen og hendes Døtre meget at jeg ikke før var kommen derop saa at jeg kunde have overværet den heele Stads i Anledning af Stortingets Slutning, deres Indbydelse hos dem at tilbringe Middagen eller Aftenen undslog jeg mig ogsaa for da jeg endnu havde Et og Andet at besørge, og om Aftenen havde bestemt mig til at see en Comedie her i Byen og hellere i Dag vilde tilbringe Middagen hos Sinne for at kunne være frisk den øvrige Deel af Dagen. Om Aftenen gik jeg altsaa hen i Theatret der for en Byee som Cristiania vel kunde være bedre, og [saa] Misforstaaelse paa Misforstaaelse og Körners Tonin hvoraf det første Stykke blev given heel maadelig de andet og sværere derimod ikke saa slet, nogle af Rollerne vare endog ganske godt besatte. Decorationerne vare heel maadelige, Maskineriet slet; men Orcestret ganske godt. •98 verso• Med Nød og neppe naaede jeg i det snavsede og vaade Veier til Piilestræde og var fornøiet da jeg i sort Mørke kom til Porten med heele Been og uden at være falden i Gadens store Grøft, som man godt kan være udsat for uden just at være perialiseret.
Fakta
PDF20. sep. 1830
Dagbog A, side 97 verso – 98 verso
Det kgl. Bibliotek NKS 2923, 4º
Maren Christine Collett
Sine Essendrop
Thomas Fearnley
Christian Henrik Grosch
Karl Theodor Körner
Georg Nygaard: "Maleren Martinus Rørbyes Rejsedagbog 1830", København 1930, s. 120-122
Christian Henrik Grosch.
Thomas Fearnley.
Jonas Collett.
Maren Christine Collett.
Sine Essendrop.
Lystspil fra 1828 af Thomas Overskou (1798-1873).
Dramaet Toni fra 1812 af Karl Theodor Körner .