Martinus Rørbyes rejsedagbøger og -breve
30. jun. 1841
30te Onsdag.
Den stærke Regn der allerede igaar Eftermiddag var begynt vedblev heele Natten og var idag ligesaa stærk. At komme op paa Rigi kan der ikke mere være Tanke om, man er her fra Byen ikke engang istand til at øine Bjerget, alt i næsten en Maaned har man her haft dette Veir, og kun faae Fremmede ere derfor komne. Naar man seer ud over den ellers saa yndige Søe er alt indhyllet i Regnen og kun de nærmeste Punkter komme af og til frem af Taagen, og bedækkes igjen efter nogle Øjeblikke. Jeg gik om Morgenen i øsende Regn ud at see Monumentet over de falde Sweitzere i Revolitionen i Paris, det er efter min Meening et af Torvaldsens smukkeste Arbeider og ypperligt udført her i det store; heele Anlæget omkring Klippen hvori Løven er udhuggen er anlagt med Smag. Som Bye betragtet synes jeg bedre om Bern; men hvad Beliggenheden angaar er Luzern unægteligt langt at foretrække, da den [overstreget: yndige] |herlige| Søe giver den en egen Ynde. Jeg gjorde idag her adskillige Indkjøb af udskaarne Ting i Træ til Rose’s store Glæde, der endnu manglede nogle af hendes Presenter til Bekjente hjemme, kun var det mig herved ubehageligt at vi nu ere belemrede med en Eske mere i vor allerede •69• alt for store Bagage, dog er man først hjemme med alle saadanne Sager, er det unægteligt i Tiiden ret behagelige Erindringer om Reisen. Noget jeg ikke maae undlade at bemærke da jeg nu er i Luzern er Malerierne indvendig i de tre bedækkede Broer her ere; i den ene forestille de en Dødedans og man angiver Holbein som Mester og vist nok er det at Arbeiderne vidner i Composition og Udførelse om et saare stort Talent; Skade om disse Arbeider skulle gaae tabte uden ved Tegninger at overleveres Efterslægten; thi endnu skal Ingen have tænkt paa at udgive dem. Af Malerierne i den anden Broe der forestiller Seener af sveitzer Historien har man derimod om end kun maadelige Steentryk og jeg tror ogsaa at de bibelske Malerier i den tredie Broe ere udgivne. Besynderligt altsaa at det netop er det bedste som mangler. Malerierne [overstreget: af Holbein] synes efter de forskjellige Familie Vaaben og Navne at dømme at være tilveiebragte ved forskjellige Bidrag; mange ere endnu saare vel conserverede, andre derimod sin Undergang nær; dette gjælder om alle tre Broer, der synes at være fra en Tiid. I den, der leder til den store Kirke ere de bibelske Emner, [overstreget: der] |i| 79 Fag, og i hvert Fag 2 Malerier; der skal tidligere have været flere; men Broen er bleven gjort kortere, da man har opfylt Moloen. I den 3die Broe med Seenerne af Svitzer Historien er 77 Fag og ligeledes dobbelte Malerier, hvoraf mange røbe fulkommen saameget Talent, som de, man udgive for Holbein. Skade at min Tiid ikke tillod mig at betragte alle disse Malerier med den Opmærksomhed og Roe, som de fortjente. Lidet har jeg hidindtil hørt derom af andre Reisende; Intet af mine Landsmænd, der have besøgt Luzern. Saavel fra Promenaden ovenfor Hoved Kirken, som fra de to Broer ud mod Søen har man en herlig Udsigt, i Aften, da Regnen ophørte lidet havde jeg bedre Leilighed til at nyde dette, i Formiddag var det ganske umuligt at see i det Fjerne.
Bertel Thorvaldsen.
Af Luzerns tre overdækkede træbroer blev Hofbrücke nedrevet i 1800-tallet. De to øvrige, Spreuerbrücke og Kapellbrücke, findes fortsat, omend en brand i 1993 ødelagde det meste af den malede dekoration i sidstnævnte.
Hans Holbein den Yngre. Freskerne i Spreuerbrücke betragtes i dag som et værk Kaspar Meglinger og hans værksted, og de dateres til perioden 1616-37.