Martinus Rørbyes rejsedagbøger
Modelregnskab 1834-37
Hvad jeg har brugt til Modeller tidligere paa Reisen findes anført iblandt de almindelige Udgifter.
den 12te December 1834 til en Pfifferari Dreng en Formiddag | 5 Pa. | ||
18de Dec: til en Mand for at holde en Hund | 2 Pa. | ||
26de Dec. En Pfifferaro Mand fra det neapolitanske | 5 P. | ||
29de Dec. til Manden Osteria de la Baraque for at holde Hunden | 1 P. | ||
30te Dec: for Ild ude i Campanien hvor jeg malede | 1 P. | ||
1835 den 2den og 3die Januar en Pfifferaridreng | 1 Scud. | - | |
den 4de, 5te og 6te Januar, liigeledes | 1 - | 5 P. | |
den 14de Januar en lille Dreng til mit Malerie flere Gange | 1 - | 6 P. | |
27de Januar til en Hyrde ude i Campagnen | 5 Ba. | ||
29de Januar, en Pfifferarimand hjemme om Formiddagen | 4 P. | ||
19de Februar til en Hyrdedreng ude i Cervara | 2 B. | ||
7de Martz. Modellen Nicolo en Formiddag med Costume som Pfifferari | 5 P. | ||
21de Martz. Modellen Nicolo en Formiddag med forskiellige Kostumer | 5 P. | ||
30te Martz til Jægeren Antonio Valenti | 4 P. | ||
7de April, liigeledes | 5 P. | ||
9de April. Antonio Valenti med en Hund | 7 P. | ||
11 Mai til en Capudsiner Munk, som jeg havde brugt tidligere | 1 P. | ||
2den Juni. i Pompei til en Soldat | 5 Grani | ||
3 July til Modeller paa Procida i de foregaaende 14 Dage | 8 Car. | 6 Gr. | |
16de August. Nicolo i Klosteret i Amalfi 2 Carlin. Fiskeren 2 Car. 5 Gr. er | 4 Carlin | 5 G. | |
til den 10de December i Athen til forskiellige 12 a 16 Lepta | 1 Drak. | 29 Lepta | |
18de Martz under mit Ophold denne Gang i Athen til Modeller | 11 Drakmer | ||
9de April til den lille Dreng heri Huuset som jeg tegnede | 1 Drak. | ||
12 September i Subiaco til forskiellige Modeller | 1 Scud. | 1 Paul. | 3 B. |
til den 3die November i Cervarra til forskjellige Modeller | 1 Scud. | 4 Paul. | 5 B. |
til Modeller for mit tyrkiske Maleri saaledes: | |||
17de Dec: til [navn udeladt] som skaffede Tyrken | 7 B. | ||
18de – Catarina Babona | 5 P. | ||
19 – Tyrken | 5 P. | ||
25de – Catarina | 5 P. | ||
1837 den 9de Januar for et Tæppe forud betalt | 5 P. | ||
den 26de ligeledes for Tæppet | 1 Sc. | 1 P. | |
28de Budet efter Tyrken | 7 B. | ||
30te – Tyrken | 5 P. | ||
31te ligeledes | 5 P. | ||
1ste Februar 2 Duer og Korn | 4 P. | 2 B. | |
12te Tyrken | 5 P. | ||
15de og 16de Nicolo | 1 Scud. | ||
17-18de Pietro | 1 Scud. | ||
22de Tyrken | 5 P. | ||
27de Nicolo | 5 P. | ||
2den Martz for at bære en Glidermann | 2 P. | ||
13de Nicolo | 5 P. | ||
16de og 17de Giovanella | 1 Scud. | ||
23de ligeledes | 5 P. | ||
31te, 1ste og 2den Tutta | 1 Scud. | 5 P. | |
Pietro i Leie for Glidermannen | 1 Scud. | 5 P. | |
•2 recto• | |||
30te Mai Giovanella | 5 Paul. | ||
I alt for Modeller til mit tyrkiske Malerie | 13 Scud. | 8 P. | 6 B. |
16de Juni til Folkene ved St: Giubileo i Campagnen for at holde et Par Bøfler som jeg malede | 5 P. |
Facts
PDFModelregnskab 1834-37
Dagbog B, side 1 verso – 2 recto
Det kgl. Bibliotek NKS 2923, 4º
To hyrdedrenge i den romerske Campagne
En hund
Parti af den romerske Campagne
Parti af den romerske Campagne, Tiberen og Monte Soratte, med en siddende figur
En pifferaro
Parti af et munkekloster i nærheden af Rom
En romersk jæger med sin hund
Udsigt til havet igennem døren på en fiskerhytte ved Amalfi
Gartnerdrengen Nicolo som marinaro fra Amalfi
To sammenkoblede bøfler
En hund
Parti af den romerske Campagne
Parti af den romerske Campagne, Tiberen og Monte Soratte, med en siddende figur
En pifferaro
Parti af et munkekloster i nærheden af Rom
En romersk jæger med sin hund
Udsigt til havet igennem døren på en fiskerhytte ved Amalfi
Gartnerdrengen Nicolo som marinaro fra Amalfi
To sammenkoblede bøfler
Jvf. dagbogsnotatet 12. december 1834. Tegningen er ukendt.
Jvf. dagbogsnotatet 18. december 1834. Der er tale om et tegnet studie til To hyrdedrenge i den romerske Campagne.
Jvf. dagbogsnotatet 26. december 1834. Tegningen er ukendt.
Jvf. dagbogsnotatet 29. december 1834. Der er tale om studiet En hund.
Jvf. dagbogsnotatet 30. december 1834. Der er tale om maleriet Parti af den romerske Campagne.
Jvf. dagbogsnotaterne 2. januar og 3. januar 1835. Der er tale om maleriet To hyrdedrenge i den romerske Campagne.
Jvf. dagbogsnotatet 14. januar 1835. Ligeledes studie til maleriet To hyrdedrenge i den romerske Campagne.
Jvf. dagbogsnotatet 27. januar. Det antages almindeligvis, at Rørbye på denne udflugt malede sit Parti af den romerske Campagne, Tiberen og Monte Soratte, med en siddende figur. I så fald har den omtale hyrde vel kun stået model til en tegning.
Jvf. dagbogsnotatet 29. januar 1835. Der er tale om maleriet En pifferaro.
Jvf. dagbogsnotatet 19. februar. Der er muligvis tale om staffagen på et af Rørbyes studier fra hulerne i Cervara.
Jvf. dagbogsnotatet 7. marts 1835. Der kan muligvis være tale om en revision af maleriet En pifferaro, malet 29. januar 1835.
Jvf. dagbogsnotatet 21. marts 1835. Tegningerne er ukendt. Modellen var Nicolo.
Jvf. dagbogsnotatet 30. marts 1835. Der er tale om et tegnet studie til En romersk jæger med sin hund, efter Antonio Valenti.
Jvf. dagbogsnotatet 7. april 1835. Der er tale om studiet En romersk jæger med sin hund.
Jvf. dagbogsnotatet 9. april 1835. Se ovenfor.
Der er antagelig tale om den munk, som Rørbye havde tegnet 7. februar 1835 og formodentlig benyttet som model til maleriet Parti af et munkekloster i nærheden af Rom.
Jvf. dagbogsnotatet 2. juni 1835.
Jvf. dagbogsnotatet 16. august 1835. Der er tale om studierne Gartnerdrengen Nicolo som marinaro fra Amalfi og Udsigt til havet igennem døren på en fiskerhytte ved Amalfi.
Modelseancen omtales ikke i dagbogsnotatet 9. april 1836.
En tyrkisk notarius opsætter en kontrakt imellem en mand og en kone. Scenen er foran moskeen i Top-Hauka i Constantinopel.
Jvf. dagbogsnotatet 18. december 1836. Catarina Babona tjente åbenbart som model for den unge kvinde i En tyrkisk notarius opsætter en kontrakt imellem en mand og en kone. Scenen er foran moskeen i Top-Hauka i Constantinopel.
Jvf. dagbogsnotatet 9. januar 1837. Tæppet, som Rørbye anvendte på maleriet En tyrkisk notarius opsætter en kontrakt imellem en mand og en kone. Scenen er foran moskeen i Top-Hauka i Constantinopel, er siden blevet identificeret som et sjældent persisk medaljontæppe fra 1500-tallet, formodentlig fremstillet i Tabriz. Det pågældende tæppe synes dog ikke bevaret (anført i kataloget til Christie’s auktion, London, 21. juni 2000, nr. 79).
Jvf. dagbogsnotatet 1. februar 1837. Duerne fandt anvendelse på maleriet En tyrkisk notarius opsætter en kontrakt imellem en mand og en kone. Scenen er foran moskeen i Top-Hauka i Constantinopel.
Jvf. dagbogsnotatet 15. februar.
Jvf. dagbogsnotatet 16. februar 1837. Modellen var Pietro.
Giovanella.
Jvf. dagbogsnotatet 16. juni 1837. Der er tale om maleriet To sammenkoblede bøfler.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Jvf. dagbogsnotatet 1837.
Pietro.